Deze pagina gevonden via een zoekmachine? Ga dan hier naar Wilma's Spellen en Puzzels

Prijs: 15,00

Aantal op voorraad:  1

Spokentrap

Art. Nr. 1538

Omschrijving:
Elke speler probeert als eerste de spokentrap te beklimmen. Onderweg veranderen de gekleurde pionnen echter in identieke witte spoken waarna ze onderling voortdurend van plaats worden gewisseld.

Uitgebreide beschrijving:
Dit spel is niet zomaar het zoveelste spokenspel in de rij, het heeft duidelijk iets bijzonders.
In de eerste plaats is de sfeerschepping bijzonder leuk. Vier spelende kinderen kruipen de lange trap op naar boven. Ze lopen zo in de richting van het oude spook. Dat spook willen ze plagen door luid BOEH te roepen. Alleen wie als eerste bovenaan komt mag dit trouwens doen. Dat oude spook is echter niet van gisteren en zal de steeds dichterbij sluipende kinderen ook eens flink plagen. Hoe doet hij dat? Heel simpel: zodra een speler bij zijn beurt het spookfiguurtje dobbelt, verandert een van de speelfiguren zelf in een spook.
Het spelmateriaal is hiervoor trouwens subliem gecreeerd want bovenaan elke pion zit een klein magneetje dat klikt met de magneet in de spookmantel. Wordt dit spook later opnieuw verplaatst, dan wordt automatisch het geheel (pion + spookmantel) opgetild.
Wie dus aan de beurt komt, dobbelt en verplaatst zijn (nog zichtbare) pion of een van de aanwezige spoken. Zodra alle pionnen omgetoverd zijn, wordt het spel extra spannend. Alleen wie goed bij de pinken is en blijft onthouden waar (vooral) de eigen pion verborgen zit, heeft kans op de overwinning. Bereikt een spook de bovenste trede, dan wordt gekeken wie de winnaar is.
De frustratie bij de laatste speler zal groot zijn als blijkt dat hij met de verkeerde pion op stap was.
In de spelvariant gaat men nog een (grote) stap verder.
De geheugenfactor wordt daarin ten top gedreven. Voor elke speler ligt een klein gekleurd schijfje als geheugensteuntje. Op deze manier kan iedereen gemakkelijker bijhouden wie met welke kleur speelt. Wordt nu echter een spook gedobbeld terwijl alle pionnen reeds onzichtbaar zijn, moet een speler niet meer automatisch twee spoken van plaats te wisselen maar mag hij in plaats daarvan ook opteren om twee gekleurde schijfjes te verwisselen.
Op deze manier is het absoluut niet meer voldoende om alleen maar het eigen (vermeende) spook te blijven volgen.

Dit spel heeft niet alleen schitterend materiaal maar ook zeer originele spelregels.
Het lijkt een simpel en alledaags renspelletje waarin wat moet onthouden worden maar dat is het in geen geval.
Geloof je dit niet? Probeer dit spel dan zeker eerst grondig uit.

Aantal spelers: 2 - 4

Leeftijd: vanaf 4 jaar

Spelduur: 10 - 15 minuten

Inhoud:
- groot speelbord
- 4 houten spoken
- 4 houten kinderen
- 4 houten schijven
- 1 speciale dobbelsteen
- spelregels

Spel is compleet en in zeer goede staat.



Spokentrap - 1
Spokentrap - 2
Spokentrap - 3